Валентина Дячук, CFO “ТЕДІС Україна”: “Фіндиректор – це комунікатор і бізнес-партнер”
Фінансовий директор повинен не замикатися в межах зони відповідальності свого департаменту, а бути бізнес-партнером для СЕО і власника компанії, вважає фінансовий директор “ТЕДІС Україна” Валентина Дячук
Які тренди та виклики зараз впливають на вашу галузь і як компанія реагує на них?
Головний тренд минулого і, мабуть, нинішнього року – COVID-19 та карантинні обмеження. Адаптація до нових умов стала ключовим завданням “ТЕДІС Україна”. Хто швидше це зробив, той і виграв. Change management і швидкість реагування – ось головні умови успіху в цей період турбулентності.
Зазвичай фінансисти будують антикризові стратегії, ґрунтуючись на історії, але нинішня ситуація кардинально відрізняється від попередніх. Головне зараз – швидке реагування на зміни і гнучкість в прийнятті рішень. Це і стало мірилом успіху “ТЕДІС Україна” в 2020 році.
Що стало визначальним для компанії в нинішню кризу?
Криза – це нові можливості, але тільки для тих, хто їх побачив і зміг реалізувати. У нинішній ситуації для мене як для фінансового директора найважливішим стало збереження довіри до компанії з боку партнерів, банків, клієнтів, споживачів. А для цього необхідна постійна відкрита комунікація, так як всі ми працюємо в умовах турбулентності. Також дуже важлива комунікація всередині компанії: співробітники хочуть відчувати свою цінність і причетність у вирішенні важливих завдань.
Які інструменти ви використовували, щоб зберегти довіру партнерів?
Одне з найважливіших завдань фінансового директора – забезпечення компанії фінансовими ресурсами. Тому, маючи платіжний календар, потрібно ділитися цією інформацією з постачальниками, суворо дотримуватися правил фінансового і кредитного контролю, встановленого для клієнтів. А якщо робити винятки, то оцінювати ризики, завжди бути чесними з банками, отримуючи позикове фінансування.
Чи зазнав системні трансформації фінансовий департамент “ТЕДІС Україна” під вашим керівництвом?
У моєму підпорядкуванні шість відділів: казначейство, бюджетування, звітність, фінансовий і кредитний контроль, бухгалтерія, C & B. Всього фінансовий департамент “ТЕДІС Україна” налічує 70 співробітників. Я працюю в компанії з жовтня 2019 році і обійшлася без реструктуризації департаменту завдяки тому, що мій попередник грамотно вибудував його роботу.
Криза – це нові можливості, але тільки для тих, хто їх побачив і зміг реалізувати
Головні зміни, які я впровадила, були спрямовані на збереження духу команди в умовах віддаленої роботи, поліпшення взаємодії роботи відділів. Це і щотижневі телеконференції з начальниками відділів, і щомісячні з усім колективом, що дозволило кожному відділу не тільки презентувати свою роботу, але і краще зрозуміти свою роль в досягненні цілей усього фінансового департаменту.
Які ваші критерії ідеальної команди фінансового департаменту?
Для мене важливо, щоб кожен співробітник не замикався в межах своєї зони відповідальності, а вмів і хотів розвиватися, бачив себе частиною колективу, працював на загальний результат, що не відгороджуючись в городі фінансів, був партнером для інших департаментів компанії і всього бізнесу. Чи не команда зірок, а зіркова команда – ось мій критерій ідеальної команди. Саме за таким принципом працює фінансовий департамент “ТЕДІС Україна”.
Розкажіть про антикризове управління фінансами на прикладі вашої компанії. Як зберегти корпоративний капітал в період економічної турбулентності?
Першою приходить думка про диверсифікацію бізнесу, але для нас цей варіант не підходить. “ТЕДІС Україна” – це дистриб’ютор FMCG-товарів, тому єдиний спосіб антикризового управління – підвищувати ефективність бізнес-процесів. Це впровадження нових технологій, прийняття нестандартних рішень, навчання персоналу, завжди бути на крок-два попереду своїх конкурентів, доставляючи товар швидше і якісніше всіх і пропонуючи більш широкий асортимент. Необхідно відточити роботу до рівня masterpiece – і тоді виберуть саме тебе.
Як роль і функція фінансового директора зміниться в майбутньому?
Зміни вже відбуваються. Зараз фінансовий директор – це більшою мірою комунікатор і бізнес-партнер CEO і власника. Він не просто закриває профільні питання, а привносить своє бачення в стратегічний розвиток компанії. В майбутньому будуть цінуватися креативність, стратегічне бачення, вміння нестандартно мислити.